Iklan Corner

Wednesday 2 November 2011

And the award goes to .....



"He does look good for the title,  doesn't he?"


For your information, this entry ain’t gonna be about who will win Ballon D’Or 2011 because for all we know, it will go to either one Barca trio (likely little Messi) as Uefa has been Barca’s lover for so many years. You can lead your club to ECC final, win it, and then played in the Final of World Cup (hint; he’s a Dutchman) and still the one who won it, is the one that has been so successful in JUST one club, a complete failure with his national team, who kick the ball to the fans on purpose, dives and cheats (hint; a certain Argentine). Nope. This is not about the Fifa World Player of the Year award because we know, as far as UEFA concerns, there is only one way to play football. It’s the ‘Tiki Taka’ football brand by Barcelona. Other styles of playing are considered a sin to them. So, they will win the awards for sure. Jealousy? No sir. Tiki Taka is enjoyable too watch, no doubt about that. But calling other teams who play using other style of football as cowards is just plain wrong!!



Okay, back to the main agenda then. Who is the best footballer in the world today?






Be completely alert, this is just my opinion, I am nobody but I do love football. I am entitled to my opinion as you are to yours.


Perbezaan antara Messi dan Ronaldo:




1)      KELAB

Messi merupakan produk La Masia Barca. Mamat nie sudah berada di Barca sejak berumur 13 tahun lagi dan sudah bermain dalam satu system yang sama sejak dulu lagi. Corak yang dimaksudkan adalah ‘Total Football’ yang diterapkan oleh Johan Cyruff.


Cristiano Ronaldo bermain untuk kelab Sporting Lisbon pada awal karier beliau. Selepas menyerlah dengan Sporting, Manchester United membeli CR sebagai pengganti Beckham yang menyertai Real Madrid pada musim 2003-2004. Di EPL, Ronaldo sekali lagi menyerlah. Bukan sahaja memenangi Top Scorer malah memenangi ECC dan liga dengan pasukan MU. Kemudian, dia mencatatkan rekod perpindahan dunia dengan berpindah ke Real Madrid. Di Sepanyol, dia sekali lagi menyerlah. Dua musim bersama Real, dia sudah pun memahatkan namanya sebagai top scorer ever, dengan memecahkan rekod jaringan Hugo Sanchez sebanyak 38 gol. Ronaldo menjaringkan 40 gol dalam La Liga dan membantu Real Madrid menewaskan Barca dalam perlawanan Spanish Super Copa.




1)      RAKAN SEPASUKAN

Messi bertuah kerana mempunyai Xavi dan Iniesta, jentera serangan Sepanyol sebagai rakan sepasukan. Xavi dan Iniesta merupakan sebahagian daripada pasukan Sepanyol yang memenangi World Cup 2010 dan Euro 2008.

Manakala Ronaldo, tidak mempunyai pemain seperti Xavi dan Iniesta untuk membantunya. Xabi Alonso, walaupun juga merupakan salah satu pemain skuad utama Sepanyol, bukanlah seorang pemain yang mempunyai pergerakan lincah. Dan pemain-pemain lain dalam pasukan Real Madrid merupakan pemain-pemain muda yang mempunyai potensi besar tetapi masih tidak diuji di pentas yang lebih besar. Ronaldo lah yang sering menjadi sumber inspirasi pasukan semasa di dalam kesulitan.



1)      KEJAYAAN

Messi muncul pada ketika Barca sedang berada di puncak arena bola sepak dunia. Ronaldinho adalah lebih layak digelar sebagai orang yang bertanggungjawab membuka mata dunia ke arah Barca.

Manakala, Cristiano Ronaldo tiba di Madrid pada zaman kemerosotan Real Madrid di mana Liga Sepanyol sedang didominasi oleh Barca. Cristiano memikul beban yang amat besar untuk membawa Real naik kembali ke puncak. Namun, hari ini kita dapat melihat yang Real Madrid yang diketuai oleh Cristiano semakin menuju ke puncak kembali. Inilah impak Cristiano Ronaldo terhadap sesebuah pasukan.


1)      VERSATILITI

Messi adalah seorang pemain yang amat hebat dalam menggelecek pemain. Kehebatan Messi ditambah dengan keupayaan beliau membuat hantaran tepat dan jaringan gol yang menakjubkan. Begitu juga dengan Cristiano. Tetapi, dalam hal ini, Messi mempunyai kelebihan kerana dia memiliki close control yang lebih daripada Ronaldo. Close control adalah keupayaan untuk bergerak dalam ruang yang kecil. Ronaldo sememangnya boleh menggelecek tetapi, dia lebih digelar flashy kerana skil yang ditunjukkan kadang-kadang tidak memberi manfaat kepada pasukan.

Tetapi, jika di tanya tentang kesempurnaan seorang pemain bola sepak, tidak syak lagi Ronaldo adalah seorang pemain yang lebih lengkap daripda Messi. Ronaldo adalah seorang goal scorer, boleh menggunakan kedua-dua kaki, boleh mengambil tendangan percuma, penyudah yang tajam, rembatan padu dan dia juga hebat di udara. Messi, walaupun mempunyai visi yang hebat, tetapi tidak mempunyai pakej selengkap Cristiano









Jadi, bagi Aishcornerlot.blogspot.com,Sudah terang lagi bersuluh la  Cristiano adalah seorang pemain yang lebih hebat daripada Leo Messi. Mungkin, jika Messi suatu hari berpindah pasukan dan menunjukkan aksi sehebat sekarang, barulah kita boleh berdebat tentang yang mana lagi baik. Lihat seperti Ronaldinho, dianggap seperti dewa bolasepak di Barca, kemudian menjadi malap selepas berpindah ke AC Milan. Tidak mustahil pada suatu hari nanti, nasib yang sama boleh menimpa Leo Messi.

Apa-apa pun, 

Peteh Biar Rebeh..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...